Qaseh Ibu dan Bapa

Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, kehadiran bulan Mei,  pastinya akan membuatkan kaum hawa yang bergelar Ibu akan terasa ‘kewujudan’ atau ‘kehadiran’ mereka di dunia ini dihargai. Biarpun dimulakan oleh masyarakat Barat, kita di Malaysia sudah semakin sedar dan mula menghargai jasa dan pengorbanan seorang insan bergelar Ibu.  Sambutan Hari Ibu semakin dianggap sebagai salah satu perayaan penting yang mesti diraikan.

Dalam artikel kali ini, saya tak bercadang menghuraikan asal usul atau sejarah sambutan Hari Ibu atau mengupas persoalan hukum sama ada boleh atau tidak menyambut Hari Ibu.  Apa yang ingin saya kongsikan adalah persoalan, Benarkah Barat atau orang bukan Islam senantiasa mendahului  atau menjadi perintis dalam memperjuangkan perihal kecintaan dan menghargai Ibubapa?

Apa pandangan Islam tentang berbakti kepada Ibu dan Bapa?
Sebenarnya, sejak lebih 1400 tahun dahulu, Islam telah pun memberikan panduan dan contoh teladan perihal menghormati dan berbakti kepada kedua ibubapa.  Islam telah menetapkan perkara yang paling utama yang perlu kita sebagai anak tunaikan setelah menunaikan hak Allah ialah memenuhi hak kepada kedua ibubapa kita.

Firman Allah Subhanahu wa Ta'ala yang bermaksud:

"Sembahlah Allah dan janganlah kamu mempersekutukan- Nya dengan sesuatupun.  Dan berbuat baiklah kepada dua orang ibubapa...." [an-Nisa 4:36].

Begitu juga Allah Subhanahu wa Ta'ala telah berfirman dalam surah Luqman 31 ayat 14 yang bermaksud:

"Dan Kami perintahkan kepada manusia (berbuat baik) kepada dua orang ibubapanya....)"

Berdasarkan dalil al-Quran di atas, Islam telah pun menggariskan peranan dan tanggungjawab kita sebagai anak agar senantiasa berbuat baik dan berbakti kepada ibubapa.


Apa seruan Rasulullah s.a.w kepada kita tentang mengasihi Ibubapa?

Banyak contoh dan anjuran yang telah ditunjukkan oleh junjungan besar kita, nabi Muhammad s.a.w. dalam hal menghormati dan berbakti kepada kedua ibubapa.

Antaranya, hadis daripada Ibnu Mas’ud,

Aku pernah bertanya kepada Rasulullah,"Amalan apakah yang paling dicintai Allah?" Beliau menjawab,"Mendirikan shalat pada waktunya." Aku bertanya,"Kemudian apa?" Jawab Beliau,"Berbakti kepada ke dua ibu bapa". Aku bertanya lagi,"Kemudian apa?" Baginda menjawab,"Jihad di jalan Allah." [HR Bukhari].


Begitu juga hadis dari ‘Abdullah bin ‘Amr r.a. dia berkata :

"Seorang lelaki berkata kepada Nabi s.a.w: "Aku hendak berjihad". Nabi bertanya kepadanya : "Adakah kedua orang tuamu masih hidup?" Beliau menjawab : "Ya". Nabi s.a.w berkata : "Maka pada keduanya, hendaklah engkau berjihad (berbakti)." [HR. Al-Bukhari dan Muslim]

Berdasarkan hadis ini, jelas kepada kita, ajaran Islam telah terlebih dahulu meletakkan kedudukan Ibubapa di tempat yang sangat mulia dan tinggi. Kita telah diajar supaya lebih mengutamakan penjagaan dan berbakti kepada ibubapa kita, sebagai amal yang paling utama jika dibandingkan dengan keluar berjihad!.


Setelah kita melihat betapa Indahnya Islam dalam meletakkan keutamaan berbakti kepada Ibubapa, saya menyeru diri sendiri, ahli keluarga dan semua rakan agar kita kembali menilai betapa dekat atau jauhnya kita dengan ibubapa kita.

Adakah kita tergolong dalam kelompok anak-anak yang hanya menyambut Hari Ibu dengan hadiah dan ‘makan-makan’ serta ziarah Ibubapa di kampung setahun sekali atau merayakan Hari Ibu sepanjang tahun dengan menyumbangkan khidmat bakti dan mencurahkan kasih sayang tanpa sempadan sepanjang hayat kita. Fikir-fikirkan.

1 comment:

Luqman said...

Allah sungguh sayang kepada kita dan sebenarnya banyak memudahkan peluang untuk ke syurga. Berbakti kepada kedua ibubapa, yang dijelaskan disini nampaknya lebih afdhal daripada berjihad (dalam keadaan tertentu, adalah satu ruang yang perlu dimanfaatkan.