Jimatkan Rokok Anda!


Salam!

Selamatkan rokok anda!! Jangan bakar rokok tu! Nanti tercemar bumi. Ha, itu maksudnya.

Perasan tak kalau kita vacuum lantai rumah, kejap je berhabuk balik. Aiyyoh! So no other way, have to vacuum everyday! Tambah lagi kalau rumah kita tepi jalan besar. Kalau yang ada bibik tu ada juga orang nak tolong buatkan untuk kita. Untuk yang tak ada, berusaha sendiri jelah nak bersihkan lantai. Hmm.. Kalau nak tahu, itulah salah satu kesan pencemaran udara. Habuk dari kilang, asap dari kenderaan, habuk rokok. Countless!

Walaupun macam tu, kita boleh mengurangkan kesan pencemaran alam sekitar ni. Jom baca lagi!

BERHENTI MEROKOK!
Merokok bukan saja menyebabkan pencemaran udara tapi juga bahaya kepada kesihatan. Tapi perokok mana yang nak dengar nasihat kita. Jadi selamatkan rokok anda daripada dibakar, okey?

GUNA PENGANGKUTAN AWAM
Penggunaan LRT tidak mengeluarkan asap. Kalau berasap pun masa rosak lah. Hehe. Oh kalau bas, boleh tengok point bawah ni.

Do you carpool, mate? WE DO! 

CARPOOL
Berkongsi kereta boleh mengurangkan pengeluaran asap dari setiap individu. Naik bas pun sama. Bayangkan dalam sebuah bas ada 50 orang. Kalau 50 orang tu tak naik bas tapi naik kereta sendiri, macam mana keadaannya ye?

BERBASIKAL / BERJALAN KAKI
Galakkan anak-anak yang sekolah dekat-dekat supaya berbasikal dengan kawan-kawan atau jalan kaki. Bukan anak-anak je, kita yang remaja (remaja lagi ke? ehem!) ni pun praktikkan sekali. Boleh bersenam dalam masa yang sama, kan?

Di Jakarta dah ada kempen berbasikal 'Car Free Day' pada setiap Ahad, menyaksikan penduduk-penduduk bandar itu bersatu untuk tidak menggunakan kenderaan bermotor dan hanya guna basikal atau berjalan kaki.

Kita, bila lagi?

Yuk!

No comments: