18 Tahun Sudah Bersedia!

Pernahkah kita rasa kita sudah sangat bersedia untuk sesuatu tugas, tup tup, bila masa tugas itu perlu disempurnakan, kita menjadi terkapai-kapai? Mesti rasa canggung (janggal) kan? Dan ada kalanya, kita buat persediaan yang ala kadar sahaja, tup tup bila beraksi, wah! Begitu 'awesome' sekali?

Apabila ini berlaku, kita mungkin membuat satu kesimpulan iaitu, tak payah teruk-teruk sangat buat persediaan lah...buat penat je! Kalau tak bersedia pun, boleh beraksi baik jugak....

Perangkap yang berbahaya....

Ini sebenarnya satu mindset yang salah terhadap membuat persediaan yang mencukupi. Kalau nak bincang teori di sebalik fenomena di atas, panjang ceritanya. Boleh lah kita simpulkan dengan berkata : kualiti persediaan dan tahap keyakinan diri serta doa/tawakkal perlu diseimbangkan dalam usaha kita membuat persediaan. Sekiranya salah satu perkara asas ini tertinggal, maka kita mungkin akan berhadapan dengan keadaan yang disebut pada awal nukilan ini.

Persediaan tak mungkin akan sempurna...

Kita juga perlu faham bahawa tidak mungkin kita merancang sebuah perancangan yang sempurna. Kalau hendak ditunggu semua lampu trafik bertukar menjadi hijau baru kita hendak keluar rumah, lebih baik duduk di rumah sahaja! Dan kalau terjadi begitu pun, iaitu semua lampu menjadi hijau, pada masa kita sampai ke lampu trafik itu ia sudah bertukar menjadi merah!

Teringat Al-Qisah...

Semasa menaiki kapalterbang tak berapa lama dulu, penulis teringat sebuah cerita yang pernah dinukilkan dalam sebuah buku motivasi. Dalam kisah tersebut, penulis buku itu menaiki sebuah pesawat yang menghadapi kesulitan dengan beberapa peralatan yang menyebabkan juruterbang terpaksa membuat pendaratan kecemasan di sebuah lapangan terbang. Penulis buku tersebut yang kebetulan dibenarkan berada bersama juruterbang yang sudah 18 tahun berpengalaman, telah menyaksikan sendiri bagaimana juruterbang tersebut mengendalikan keadaan tersebut dengan tenang dan tegas, dan masih mampu tersenyum kepada penulis yang agak panik di dalam kokpit tersebut!

Dipendekkan cerita, akhirnya kapalterbang tersebut berjaya mendarat dan peralatan yang tidak berfungsi dengan baik itu telah dibaiki dan mereka dapat menyambung semula perjalanan mereka dan akhirnya selamat tiba di destinasi sebenar.

Berapa lama bersedia?....

Semasa berjalan keluar daripada pesawat, penulis buku tersebut bertanya kepada juruterbang tersebut tentang prestasinya yang cemerlang dalam mengendalikan keadaan tersebut. "Kemungkinan," katanya kepada juruterbang tersebut, "kalau di tangan orang yang kurang pengalaman, kita belum tahu apa yang akan berlaku tadi!" Juruterbang itu tersenyum dan kemudian berkata dengan serius dan tegas; "Sebenarnya saya bukan bersedia untuk keadaan tersebut hari ini atau setelah ia berlaku,. Saya sudahpun bersedia 18 tahun yang lepas!"

Cabaran atau Peluang, bersedialah seawal mungkin....

Iktibar daripada pengalaman beliau ialah, apabila masalah atau cabaran sudah pun berada di depan mata, itu bukan lagi masa untuk bersedia. Persediaan mestilah dibuat lebih awal, kerana apabila keadaan menjadi mencabar, kita tidak lagi mempunyai ruang untuk mencuba dan mengasah kemahiran kita. Ibarat kata orang tua-tua, "Sediakan payung sebelum hujan!", bukan semasa hujan baru hendak mencari-cari benda untuk dijadikan pelindung.

Pujangga pernah berkata : Aku akan bersedia, dan masa aku akan tiba. Maksudnya, kalau peluang datang menjenguk baru nak bersedia/mengasah bakat/mengembangkan potensi, mungkin peluang akan pergi meninggalkan kita dan mencari orang yang sudahpun bersedia untuk beraksi!

No comments: