Tak Guna Punya Idea!...

Assalamualaikum wrt wbt,

Saya pernah terbaca sebuah artikel menarik bahawa kejayaan adalah 10% inspiration and 90% perspiration...Diterjemah dengan ringkas, bermaksud kejayaan itu adalah 10% inspirasi yakni idea yang kita fikirkan dan 90% lagi adalah daripada memerah keringat, yakni usaha untuk menjalankan dan menjayakan idea tersebut. Satu pandangan yang cukup tajam dan membelah isu kelemahan umat Melayu Muslim di negara kita pada hari ini.

Dah ada idea, now what?

Dalam semua segi, yang penting sebenarnya ialah perlaksanaan...kita mungkin mempunyai idea yang terbaik (tetapi kalau tiada idea pun, dan jika keadaan terdesak, kadangkala kita terpaksa membeli idea ini daripada pihak lain dengan harga yang mahal), namun idea tersebut hanyalah suatu impian selagi mana kita gagal mengenalpasti bagaimana kita dapat merealisasikan idea tersebut. Malah lebih penting ialah menterjemahkan strategi tersebut ke dalam bentuk amalan harian ke arah mencapai matlamat yang diingini.

Tiada idea, atau tiada jalan?

Sebenarnya masyarakat Melayu Muslim tidak tandus idea dan inspirasi. Ini terbukti melalui anugerah dan pingat yang dimenangi oleh warga saintis negara di persada antarabangsa melalui ciptaan dan rekaan inovatif. (Dari segi yang lebih negatif, orang kita juga panjang akal dalam melakukan jenayah ekonomi sehingga ke peringkat antarabangsa!)

Namun kita tewas dari segi inisiatif, kecekalan, ketabahan dan ketahanan mental, ketelusan malah kadangkala political will atau keazaman politik yang diperlukan untuk menterjemahkan idea tersebut ke dalam bentuk amalan atau realiti yang boleh dimanfaatkan oleh segenap lapisan masyarakat.

A Million Dollar Idea, tapi habuk pun takdak...

Justeru kita melihat berbagai idea yang baik seperti sekolah bestari, kempen komputer di rumah, bantuan kepada pelajar bumiputera dan berbagai lagi inovasi idea kemasyarakatan yang akhirnya menjadi sia-sia, tidak mencapai potensi sepenuhnya malah melahirkan 'gajah putih' yang merugikan dana negara. (Hmmm...tapi ini bukan blog politik ya...:-)

Dalam lingkungan yang lebih kecil, kita dapati organisasi dan syarikat perniagaan juga kadangkala menghasilkan idea yang baik melalui sesi-sesi brainstorming berbagai hala, namun akhirnya terkandas jua disebabkan kita terlupa atau mengabaikan intipati kenyataan tadi...iaitu success is 10% inspiration and 90% perspiration...Mungkin juga kerana satu kelemahan orang Melayu ialah kita lebih suka menjadi watak CEO yang memberi idea dan mengharapkan orang lain yang menjayakannya...Seolah-olah mesej kita ialah : "Eh! Saya dah susah-susah fikirkan, kamulah pula yang jalankan!"....

Go For GOLD!

Maka, jangan kita terpesona dengan 10% yang sudah berada dalam tangan, tapi jomlah kita menyingsingkan tangan dan memerah otak dan keringat untuk yang 90% lagi, kerana di situlah penentu sama ada idea kita berhasil, atau sama tahap dengan angan-angan Mat Jenin sahaja. Mudah-mudahan Allah memberkati usaha kita...!

3 comments:

Anonymous said...

Similar evening installing borrowing products happen to be
a make of fast payday loans presented for your month period of time around critical events.
That they don’t call for your proof of situations’ urgent situation,
neither of them needed surety, credit ranking not other stuff.
You can program if you want a, a number of significant
expenses and even deal with your enterprise prices – Identical afternoon installment loans will let you in any conditions.
Right now those lending products can be obtained on line.


My website - pożyczka bez bik

Anonymous said...

Very same time sequel lending options can be a form of cash loans supplied for just a four weeks stage on urgent
situation instances. Some people don’t call for
the proof of situations’ unexpected, or they want surety, credit ranking or other things.
You may prepare a vacation, several vital purchase or perhaps handle your organization expenditures – Identical
day time installation loans will assist you in any situations.
These days those borrowing products are offered over the internet.


my webpage; pożyczki prywatne

Anonymous said...

Pаyday loan are usually swift capitаl lending ρroduсts that
exist during bricks-and-mortar businesѕеs, fοr
instancе city pay day loan buѕinesses, or perhaps via the inteгnet.
Мost of theѕe quickly, hassle-free mortgageѕ normally
consіder a more expenѕivе гate compаred to conνentional, short-term lenԁing products out of moгtgage lenders or maybe cгedit rating unions.
Βuіlt to аіd everyday inԁivіduals likе
everуone else in maκing the application coming frоm
pay to make ѕurе yοu іncomе, these
kinds of financial loans happen to be usеd to fills tуpiсally the gаp occuгrіng if you have “too а lot thirty dаys
at the end of one's money”.

At the time you purchase a unsecured guarantor loan on the internet, you’ll get easily cash that will direct you towards getting together with your current almost all hitting debt, from the comfort of that relaxation along with personal space for yourself house. That’s why many fashionable ındividuals are opting for to gain access to this money they can want using the online world, ınstead of fast beating the particular pavement, searching for reasonably priced and even highly regarded unsecured guarantor loan vendors to their individual area.

Feel free to surf to my web site; chwilowka bez bik