Adakah anda BERANI?

Perasaan takut adalah perasaan yang secara semulajadi berada dalam diri setiap insan. Sebagaimana termaktub di dalam Al-Quran; segala yang dijadikan oleh Allah, pasti ada gunanya dan bukan terjadi dengan sia-sia. Ini mencakupi semua jenis emosi yang dirasai oleh manusia, termasuklah perasaan takut.

Apakah Peranan Emosi?

Cara yang mudah untuk memahami peranan emosi ialah dengan menganggapnya sebagai isyarat-isyarat yang membantu kita bertindak. Oleh itu kita perlu berusaha untuk memahami apakah isyarat yang cuba disampaikan kepada kita. Jika kita berasa takut, ini biasanya bermakna kita belum bersedia 100% atau kita masih berasa ragu-ragu dengan apa yang perlu kita hadapi. Maka, kita memanfaatkan emosi takut dengan cara menambahkan persediaan diri sama ada dengan cara belajar atau mencari pengalaman sehingga meminimakah perasaan takut (tidak mungkin akan hilang sepenuhnya). Contoh, kita takut berucap di khalayak ramai. Ini bermakna sama ada kita belum betul-betul memahami topik yang akan kita kongsi dalam ucapan kita, atau kita belum memahirkan diri dengan teknik-teknik berucap. Maka kita harus mendalami topik ucapan atau menambahkan pengetahuan tentang kemahiran berucap.

Bertindak di Sebalik Perasaan Takut

Justeru, sebagai 'pemimpin' bagi diri sendiri, keluarga, pasukan dan masyarakat, kita perlu memahami perasaan takut serta belajar menanganinya dengan baik dan berhemah. Khususnya apabila tindakan dan perlakuan kita menjadi contoh dan teladan kepada orang lain. Pemimpin yang berjaya sebenarnya bukanlah pemimpin yang tidak mempunyai perasaan takut, tetapi seorang pemimpin yang mempunyai keinginan tinggi untuk melakukan kebaikan, sama ada untuk diri, keluarga dan masyarakat, sehingga menenggelamkan perasaan takut dalam dirinya. Dalam ertikata lain, bukannya mereka tidak berasa takut, tetapi bertindak di sebalik perasaan takut.

Bukan Pula Membuta Tuli

Berani juga bukan bermaksud kita bertindak semberono atau membuta tuli. Namun, berani bermaksud kesanggupan untuk merancang strategi, walaupun kita tahu perancangan kita tidak sempurna, serta kecekalan kita berpegang kepada strategi yang telah disusun, selagi mana kita yakin ianya tepat, dan tidak menghiraukan kritikan, ejekan dan cemuhan mereka yang tidak ingin melihat kita maju serta meninggalkan mereka jauh di belakang....

Jadi, adakah anda berani?

No comments: